ΘΕΣΕΙΣ ΣΑΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΚΟΛΟΦΡΙΑΚΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

Δελτία Τύπου, Νέα - 13-03-2015

ΓΕΝΙΚΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ

Όλες οι ενέργειες για λύση του προβλήματος τοποθετούν την σειρά προτεραιότητας των κινούμενων στην πόλη μας ως εξής:

Ο πεζός, τα δίκυκλα, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα επαγγελματικά οχήματα μεταφορών και τέλος τα ΙΧ.

Επίσης πρέπει να αποσκοπούν στην ενίσχυση της προσβασιμότητας όλων των κατοίκων, σε όλα τα σημεία της πόλης, με τρόπο φιλικό και ασφαλή.

Αυτό δεν σημαίνει ότι το Ι.Χ. είναι ο απόλυτος εχθρός. Απλά  πρέπει να ορίσουμε τον χώρο του καθενός με σαφήνεια και να τον περιφρουρήσουμε με αποτελεσματικότητα και επιμονή.

Οι ενέργειες πρέπει να κινούνται σε ένα πλαίσιο σχεδιασμού (master plan) ,του οποίου η σύνταξη πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα. Πρέπει επίσης να αξιοποιηθεί το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο  (Γ.Π.Σ. , παλαιές μελέτες, κλπ).

Μέχρι να γίνουν όλα αυτά έχει μεγάλη σημασία να ιεραρχήσουμε τις ανάγκες και τις δράσεις, διότι η πόλη και οι χρήστες της δεν μπορούν να αφεθούν στη τύχη τους. Υπάρχουν πολλά μέτρα που μπορούν να γίνουν άμεσα χωρίς πολλά χρήματα  και να ανακουφίσουν τη καθημερινότητα των κατοίκων, άλλα που απαιτούν περισσότερη μελέτη και χρόνο και άλλα που πρέπει να σχεδιαστούν σε βάθος χρόνου σε συνεργασία με την κεντρική διοίκηση.

Α. ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

  • Επέκταση και σαφή σηματοδότηση χώρων στάθμευσης ειδικού σκοπού στο ιστορικό κέντρο αλλά και εκτός αυτού (περιφερειακά κέντρα, οδός Ακρωτηρίου, οδός Έλληνος Στρατιώτου, Ευβοίας)  για τις χρήσεις όπως φορτοεκφόρτωση, τουρισμός, ποδήλατα-μοτοποδήλατα, ταξί , προσωρινές θέσεις στάθμευσης , ΑΜΕΑ κλπ.
  • Μέριμνα για την καθημερινή συντήρηση και αναβάθμιση των πεζοδρομίων και του αστικού εξοπλισμού της πόλης , των κάδων απορριμμάτων, των ανοικτών χώρων όπως τις παιδικές χαρές, που είναι υπό λουκέτο εδώ και καιρό, λόγο  μη ασφαλείας του εξοπλισμού, κλπ.
  • Απομάκρυνση εδώ και τώρα κατασκευών και αντικειμένων που παρακωλύουν τη κυκλοφορία των πεζών ώστε να γίνει ελκυστικότερο το περπάτημα (δίκυκλα εγκαταλειμμένα περίπτερα, κολώνες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, διάφορες κατασκευές χωρίς σαφή χρηστικό ρόλο, ξερά δένδρα, σπασμένες ζαρτινιέρες, κλπ,.

Οι πινακίδες σήμανσης στις κάθετες οδούς του «ιστορικού κέντρου» πρέπει να απομακρυνθούν από τα πεζοδρόμια και να τοποθετηθούν στις όψεις των κτιρίων όπου είναι εφικτό.

Ειδικά η κατάληψη πεζοδρομίων από τα δίκυκλα στο όνομα της «υγειούς» μετακίνησης είναι ανεπίτρεπτη.

  • Ευρεία δενδροφύτευση και συμπλήρωση αυτής όπου υπάρχει χώρος εντος του πεδρομίου και όπου δεν υπάρχει χώρος να γίνεται επέκταση σημειακά του πεζοδρομίου.  Ειδικά στις διασταυρώσεις οι επεκτασεις πεζοδρομίων θα αποτρέπουν και την στάθμευση στις γωνίες , ώστε να είναι ελεύθερες για ανάβαση- κατάβαση πεζών, αμαξιδίων, αλλά και για ελεύθερη θέα ελέγχου της κυκλοφορίας.
  • Τοποθέτηση κορίνων (προσωρινό μέτρο) για την αποτροπή του διπλοπαρκαρίσματος στις οδούς  Αγ. Ανδρέου, Ακρωτηρίου, Ευβοίας,κλπ. καθώς και σημειακά στις διαβάσεις πεζών, ώστε να μην καταλαμβάνονται από οχήματα.
  • Προσπάθεια από τις υπηρεσίες του Δήμου να καταγραφούν τα τρέχοντα κυκλοφοριακά αδιέξοδα και να πραγματοποιήσουν άμεσες παρεμβάσεις που ενισχύουν τη ροή των οχημάτων, π.χ.,  μονοδρομήσεις(για να μη μπλοκάρουν τα αντίθετα ρεύματα, χάραξη υποχρεωτικών πορειών ταχείας κυκλοφορίας, ενίσχυση και χάραξη δημοφιλών διαδρομών δίνοντας προτεραιότητα , χάραξη εναλλακτικών πορειών προτεραιότητας, για την εύκολη πρόσβαση προς το κέντρο και τη διέλευση της πόλης κυρίως τις ώρες αιχμής.
  • Κατάργηση του μέτρου μονών-ζυγών μηνών για στάθμευση. Είναι κωμικοτραγικό αυτό που συμβαίνει κάθε 1η του μηνός.
  • Ενίσχυση της αστυνόμευσης, ακόμα και από πολιτικό προσωπικό το οποίο μόνο θα καταγράφει τους πολύ προβληματικούς χώρους , ώστε η αστυνομία να επεμβαίνει  στοχευμένα επίσης.
  • Απομάκρυνση όλων των οχημάτων χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας που καταλαμβάνουν δημόσιο χώρο στάθμευσης.

Β. ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

  • ΑΣΤΙΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • Ανασχεδιασμός λεωφορειακών γραμμών (μείωση χρόνου έλευσης και μεταβίβασης, δημιουργία και ανασχεδιασμός στάσεων και αφετηριών με παράλληλο εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των υπηρεσιών. Πρέπει ο Δήμος να προσκαλέσει και να διαβουλευτεί με το αστικό ΚΤΕΛ για αναζήτηση βέλτιστων λύσεων. Αυτό απαιτεί από το Δήμο μια προκαταρκτική μελέτη, καθότι απελευθερώνονται οι μεταφορές επιβατών κλπ.από το έτος 2019).
  • Δημιουργία νέων λεωφορειακών γραμμών ώστε να διευρυνθεί ο αριθμός των μεταφερόμενων. Ένα μεγάλο μέρος των περιαστικών περιοχών δεν εξυπηρετούνται , ενώ άλλες περιοχές εξυπηρετούνται με ελλιπή τρόπο.
  • Μεταφορά των τερματικών σταθμών των λεωφορείων εκτός πόλης.
  • Δρομολόγηση minibus  και non stop γραμμών από περιοχές δυσπρόσιτες , περιφερειακά δημοτικά parking, παραλίες λουομένων το καλοκαίρι, προς και από  το ιστορικό κέντρο καθώς και για τη διέλευση της πόλης.
  • Αναζήτηση τρόπων για μείωση κόστους εισιτηρίου με επιδότηση από το κράτος ή με ανταποδοτικά τέλη του δήμου.
  • Δημιουργία κατάλληλων υποδομών και συντήρηση υπαρχόντων για τις αφετηρίες, στάσεις, σήμανσης, πληροφορίας on line, προμήθεια εισιτηρίων, δημιουργία εσοχών για επιβίβαση-αποβίβαση, εξυπηρέτηση ΑμΕΑ , καθιστικά στις στάσεις και τήρηση ευλαβικά από την κατάληψη του χώρου στάσης από ΙΧ.
  • Σχεδιασμός και δημιουργία αντιδρομημένων λεωφορειόδρομων στις μεγάλες αρτηρίες.

Όλα τα ανωτέρω πρέπει να συγκλίνουν προς την κατεύθυνση να κάνουν ελκυστικότερο το μέσο μαζικής μεταφοράς  (ΜΜΜ).

Αυτό είναι προς το συμφέρον των πολιτών αλλά και του ίδιου του ΚΤΕΛ.

  • ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
  • Επέκταση φωτεινής σηματοδότησης.
  • Σχεδιασμός όπου είναι εφικτό κυκλικών κόμβων σε σημεία πολλαπλών διασταυρούμενων δρόμων, αντί της φωτεινής σηματοδότησης που δημιουργεί καθυστέρηση.
  • Συγχρονισμός φωτεινών σηματοδοτών (πράσινο κύμα) μέσω προγράμματος που θα μπορούσε να εκπονήσει το Παν/μιο Πατρών με πολύ λιγότερα χρήματα από ότι κοστίζουν τα έτοιμα προγράμματα της αγοράς.

  • ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ

  • Επέκταση δικτύου πεζοδρομήσεων (γύρω από σχολεία, δημόσια κτήρια, κοινωφελείς και δημόσιους χώρους, στα περιφερειακά κέντρα)  και γρήγορη υλοποίηση των ήδη θεσμοθετημένων πεζοδρόμων.

Απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις (παραδοσιακό κέντρο).

  • Πρέπει στον σχεδιασμό του εξοπλισμού των πεζοδρόμων να ενταχθεί περισσότερο η λογική της δενδροφύτευσής τους γραμμικά, η κατασκευή καθισμάτων, κατασκευές παιχνιδιών, αισθητικών παρεμβάσεων που μπορεί να προκαλέσει δήμος σε συνεργασία με την αρχιτεκτονική σχολή, τον Σ.Α.Ν.Α., εικαστικούς της πόλης μας κλπ και λιγότερο κατασκευές όπως κινητές ζαρτινιέρες ή αποσπασματικού χαρακτήρα κατασκευές.

Μπορούν αυτές οι κατασκευές να γίνουν με διαδραστικά εργαστήρια ενεργών πολιτών και χαμηλού κόστους υλικά, έως και «σκουπίδια» .

  • Πρέπει να υπάρξει πιο ευέλικτη λειτουργία των πεζοδρόμων ανάλογα με τη κυρίαρχες χρήσεις γης  (ωράρια , υπό όρους διέλευση αυτοκινήτων, θεματικοί πεζόδρομοι, πεζόδρομοι ήπιας κυκλοφορίας), ώστε να μην υπάρχει κίνητρο για παρανομία.

Πεζόδρομος δεν σημαίνει πάντα τον πλήρη αποκλεισμό του ΙΧ

και του αυτοκινήτου.

  • ΡΟΗ ΚΙΝΗΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ – ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ
  • Δημιουργία τουλάχιστον τεσσάρων υπαίθριων χώρων ή κτηρίων στάθμευσης υπόγειων ή υπέργειων περιμετρικά του ιστορικού κέντρου σε συνδυασμό με τα ΜΜΜ. Απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις(αλλαγή Π.Δ. παραδοσιακού κέντρου).
  • Δημιουργία, επέκταση και σαφή σηματοδότηση χώρων στάθμευσης ειδικού σκοπού στο ιστορικό κέντρο αλλά και εκτός αυτού (πχ υπόκεντρα, εμπορικοί οδοί)  όπως φορτοεκφόρτωση, τουρισμός, ποδήλατα-μοτοποδήλατα, ταξί , προσωρινές θέσεις στάθμευσης , ΑΜΕΑ κλπ.

Όχι μόνο στον στενό πυρήνα του εμπορικού κέντρου. Έχουν πρόβλημα  και άλλοι οδοί και περιοχές.

  • Ανασχεδιασμός ροών οδικού δικτύου(μονοδρομήσεις, σαφή θέσπιση ζωνών στάθμευσης, ζώνης πρασίνου-ανάπαυσης, διέλευσης πεζών και ποδηλατοδρόμων. Απαιτείται συνολική μελέτη.
  • Επανασχεδιασμός και έρευνα για την καταπολέμηση του διπλοπαρκαρίσματος (σαφείς ζώνες, σηματοδότηση , ελαχιστοποίηση του οδοστρώματος για κίνηση οχημάτων ώστε να μη διπλοπαρκάρουν, ζώνες προσωρινής στάθμευσης και ελεγχόμενης στάθμευσης με ταυτόχρονη διαφύλαξη της εφαρμογής των).

Πρέπει να αυξηθεί το πλάτος των πεζοδρομίων εις βάρος του οδοστρώματος.

Γ.  ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

  • ΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΣ  ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
    • Προσπάθεια ενοποίησης του αστικού χώρου των συνοικιών και σύνδεσής τους με περιφερειακούς άξονες και δίκτυα προς το κέντρο.

Προσπάθεια διανοίξεως των προβλεπόμενων από το εγκ. ρυμ. Σχέδιο αρτηριών.

  • Δημιουργία εσωτερικών τοπικών δικτύων πεζοδρόμων.
  • Διασύνδεση μεταξύ των συνοικιών .
  • Δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης στις συνοικίες.
  • Ενίσχυση των περιαστικών κέντρων( πεζοδρομήσεις, χώροι στάθμευσης, δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, αποκέντρωση υπηρεσιών.
  • Συνεργασία του Δήμου με τον ΟΛΠΑ για τον σχεδιασμό του παραλιακού μετώπου με σκοπό την επανένωση αυτού με τον αστικό ιστό. (π.χ. δημιουργία ενός πόλου αθλητισμού περιμετρικά του απομονωμένου σήμερα, κολυμβητηρίου του ΝΟΠ, ενοποίηση του μόλου της Αγίου Νικολάου με τη Πλατεία Τριών Συμμάχων και τον πεζόδρομο της Αγίου Νικολάου κλπ)
  • Μελέτη για την αλλαγή χρήσης και επαναλειτουργία, του Αρσακείου και του Παλαιού Νοσοκομείου (π.χ. προτείνεται η δημιουργία ενός μουσείου Καρναβαλιού)
  • ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ.
    • Δημιουργία δικτύου ΤΡΑΜ προς και από συνοικίες.
    • Διατήρηση, διασύνδεση και επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου προς και από αεροδρόμιο Αράξου (περιστασιακά), Κάτω Αχαία, Βιομηχανική ζώνη, νέο λιμάνι, Πανεπιστήμιο-ΓΠΝ Ρίου, Ψαθόπυργο.
    • Έλευση του νέου σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας με νέα χάραξη, παράλληλα της περιμετρικής για Πύργο και πρόσβαση κατά μήκος του Γλαύκου προς νέο λιμάνι με τερματικό σταθμό εκεί κοντά και αναστροφή του πάλι για περιμετρική και συνέχιση για Πύργο.

Η πόλη σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να δεχθεί υπόγεια ή υπέργεια διέλευση του τρένου κατά μήκος του παραλιακού μετώπου μέσα από το ιστορικό κέντρο.

Αυτό ισοδυναμεί με αστική αυτοκτονία της πόλης για τα επόμενα 100 χρόνια.

Αν είναι να έλθει με το χειρότερο τρόπο, καλύτερα να σταματήσει το τρένο στο Ρίο και όποτε έχουμε οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε το έργο σύνδεσης της πόλης μας με τρένο και με την Αθήνα και με τον Πύργο  , αλλά σωστά!!.